Düsseldorf, leuker dan ik dacht!

Met een vereniging gaan we jaarlijks er even tussenuit. Het ene jaar staat ‘binnenland’ op het programma; het andere jaar ‘buitenland’. Dit jaar gingen we naar Duitsland.

Laat in de middag vertrokken; ruim twee uur autorijden werden er meer dan drie. Druk op de snelweg, en in Düsseldorf al helemaal. Door de opgebroken wegen in de stad wist de navigatie het hotel niet te vinden en uiteindelijk parkeerden we de auto in een nabijgelegen parkeergarage van een ‘kaufhof’.

In Hotel Steinberger checkten we net op tijd in; aan het eind van de ontvangst, vijf minuten voor we aan tafel gingen, waren we er. Leuk om elkaar weer te zien en bij te praten onder het genot van een drankje en een prima diner. Nog een laatste drankje aan de bar en de avond was gauw voorbij.

’s Morgens om half negen vertrokken de heren voor het ‘ledenprogramma’. Zij bezochten tot eind van de middag een fabriek. Ik nam deel aan het ‘partnerprogramma’. Wij vertrokken om half tien met de bus naar Slot Benrath. Dit mooie zachtroze jachtpaleis, gebouwd in de achttiende eeuw, ligt zo’n twaalf kilometer buiten Düsseldorf. Een liefelijk keurig Engels sprekende jongedame ontving ons hartelijk en gaf een rondleiding door het paleis. Ze vertelde prachtige verhalen over Kurfürst Carl Theodor en Kurfürstin Elisabeth Augusta. Ik waande me bijna in een baljurk.

Lunchen deden we in ‘Altes Fischerhaus’. Mijn advies: niet doen! Okay, de soep was prima. Maar het hoofdgerecht, een zalm cordon blue… Krijg er nog de bibbers van!
Het volgende anderhalf uur hadden wij, de partners, tijd om te winkelen. Overweldigend! Wat een winkels zijn er in Düsseldorf. Ik was er nog nooit geweest en wist niet waar eerst te gaan! Anderhalf uur is natuurlijk veel te kort!

Tegen de klok van vier uur arriveerden we bij Brauerei Schümacher, de oudste bierbrouwerij van Düsseldorf. Een zeer rap Duits sprekende jongeman legde ons het brouwproces uit en liet ons alles zien. Het ging zo rap, dat ik weinig extra’s geleerd heb van het proces. Ondertussen waren de leden ook gearriveerd en samen proefden we het bier in het stamcafé: goed biertje!

’s Avonds dineerden we ‘op chique’ bij Berens am Kai. De heerlijkste gerechten met aangepaste wijnen werden op tafel gezet. Het lekkerste: een nagerechtje van blauwe schimmelkaas met perengelei. Om mijn vingers erbij af te likken!

Om acht uur ’s morgens stond ik gereed in de lobby van het hotel. Hardloopkleren aan en met z’n tweetjes een rondje door het park en langs de Rijn rennen. Wat is het leuk om een eekhoorntje het pad over te zien steken! Voldaan kwamen we na zes kilometer weer aan in het hotel. Weer een stad ‘getagd’ in mijn hardloopstatistieken.

Ontbijten en om tien uur stapten we met de helft van de groep op de fiets. De anderen waren al vertrokken voor een tocht door de stad met een oude tram. De fietstocht bracht ons via de stad, naar de polder tot in een dorp wat aan de Rijn ligt. Langs de Rijn fietsten we terug naar Düsseldorf en zagen de oude haven, de nieuwe haven, de oude stad en een moderne stadswijk. Daar in de Günnewig Rheinturm lunchten we; een ronddraaiend restaurant op 180 meter hoogte. De lunch was niets bijzonders, maar wat een uitzicht!

Daarna zeiden we elkaar gedag. Volgend jaar zien we elkaar vast weer. Waar? In het binnenland, dat staat vast!

Düsseldorf met een herfstzonnetje? Ook alweer leuk ♥ ♥ ♥ ♥

Düsseldorf leuker dan ik dacht