Werelds gevoel in Rotterdam

Met z’n twaalven een etmaal in Rotterdam. Wat op het programma stond, werd ons niet verteld. Het enige wat we wisten, was dat we om 10 uur bij Hotel New York verwacht werden.

De autosleutel lieten we achter bij een dame. Zelf gingen we, net als de rest van de groep, koffie drinken in Hotel New York. Daar werd ons de eerste activiteit verklapt; middels coördinaten en vragen met een tuk tuk door Rotterdam rijden!

Met twee tuk tuk’s sjeesden we door de stad tussen het verkeer door. De vrouwen tegen de mannen; het ging om de winst. Coördinaten zoeken, kaart lezen en vragen beantwoorden. De vrouwen wonnen de tuk tuk challange! Een heuse medaille namen we in ontvangst.

Rotterdam Hotel New York & TukTuk

Tuk tuk’s parkeerden we bij De Rotterdam, gelegen op de Wilhelminapier. Een supersnelle lift bracht ons naar de 44e verdieping, op een hoogte van zo’n 140 meter. Daar vertelde een gids ons over de bouw van het gebouw, het uitzicht en kregen we geen genoeg van de adembenemende vergezichten.

Rotterdam De Rotterdam 44e verdieping

Tuk tuk’s werden weer gestart en Schmidt Zeevis was de volgende halte. Lunch aten we aan statafels: gerookte vis, tonijn met een Japanse saus en kibbeling. Lekkerder dan ooit!
Mutsen en jassen werden uitgereikt en deden we aan; we werden rondgeleid door het hart van de zaak. In een notendop werd ons verteld over de visvangst, import, export, webwinkel , hygiëne, verwerking en duurzaamheid. Ondertussen proefden we van rauwe verse coquille (lekker, bijna zoet), zee-egel (beetje gek van smaak), tonijn (superlekker). Dat ik van de rauwe zee-egel proefde, vind ik best stoer…

Rotterdam Schmidt Zeevis

Markthal, het grootste kunstwerk van Nederland.’ Het gevoel dat me overviel in Markthal Rotterdam was zoals ‘Erik of het klein insectenboek’ van Godfried Bomans.
We werden rondgeleid, kregen uitleg over het ontwerp en de bouw, konden een kijkje nemen in een penthouse en kijkappartement. Heel indrukwekkend om door een ‘vloerraam’ naar beneden in de markthal te kijken.

Rotterdam Markthal

Van Markthal te voet naar Wilhelminakade. Een watertaxi bracht ons naar Hotel New York en vandaar te voet naar Nhow Hotel in De Rotterdam. Op de 23e verdieping keken we door het raam van onze hotelkamer naar buiten. Wat een uitzicht over de stad en op de Erasmusbrug!

Aan tafel in restaurant Las Palmas; het restaurant van Herman den Blijker. Heerlijke gerechten lagen op de borden; genieten van elke hap. Bijpassende wijnen werden geserveerd; ik heb slechts een enkel slokje van elke wijn geproefd. Herman zelf was aan het einde van de avond in zijn restaurant aanwezig. In ons gezelschap hadden we een fan; Herman kwam even een praatje maken en signeerde een boek voor haar. Sympathiek! Later bleek dat elk stel een gesigneerd boek van hem kreeg; goed geregeld! Vind ik leuk!

Rotterdam Restaurant Las Palmas

Slapen in De Rotterdam. Op de 23e verdieping; gordijnen kunnen best open blijven. Wakker worden met uitzicht op Erasmusbrug en de stad Rotterdam die ontwaakt. Wat bijzonder; het is net alsof we helemaal niet in Nederland zijn!
Na een prima ontbijt op de 7e verdieping in De Rotterdam nemen we afscheid van elkaar. Tot volgend jaar!

Rotterdam Nhow Hotel

Wat zorgt de stad Rotterdam voor een werelds gevoel! ♥ ♥ ♥ ♥

Afbeeldingen via Google; foto’s in eigen beheer.
© Margo Hermans, december 2014
, , , , , ,

Over Margo Hermans

Op aarde ~ 1972 | Directiesecretaresse ENGIE ~ 1994 | Eega ♥ Han ~ 1997 | Schilderen & tekenen ~ 1998-2015 | Mama ♥ Stijn ~ 2003 | Hardlopen ~ 2009 | Medeorganisator VESTROCK ~ 2010-2014 | Eigen blog aangedurfd ~ 2014 | Minerva Netwerk Directiesecretaresses, lid werkgroep ~ 2014 | Redactielid De Snisser Courant ~ 2014 | Medeorganisator d’Ossekoppenloop ~ 2014 | Eindredactie De Snisser Courant ~ mei 2015 | Eerste marathon ~ april 2017

Bekijk alle berichten van Margo Hermans

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

9 reacties op “Werelds gevoel in Rotterdam”

1. Frans V. Zegt:

Da’s toch, even, net, iets anders dan een rondje in Kieldrecht draven!

Liked by 1 persoon

2. MichielZiet Zegt:

Mooie foto die laatste! Zo doet Rotterdam toch heel anders aan, dan het beeld dat er meestal is gecreëerd door de media. Goede promotie en mooi om te lezen! Rotterdam dan, zo gek nog nie. 🙂

3. Tessa Zegt:

Wereldstad! Ik weet niet wie het geregeld heeft maar die persoon verdient een groot compliment, precies de juiste dingen gezien en gedaan, Schmidt zeevis is een begrip in Rotterdam en de Markthal en Nhow zijn ‘the places to be’ op dit moment in Rotterdam.. 🙂 Leuk om te lezen, goed gedaan!

Liked by 1 persoon

4. Joyce Zegt:

Je omschrijft hier precies waarom ik zo onwijs van Rotterdam hou. Al woon ik maar 15 km verderop: altijd het gevoel op vakantie te zijn wanneer ik daar rondloop 😀

Trackbacks/Pingbacks

1. Hip, en relaxt, op de Veluwe | Margo Hermans - 23 september 2015

[…] jaar weer zien we elkaar in deze samenstelling één keer. Was het vorig jaar in Rotterdam, deze keer ontmoetten we elkaar op de Veluwe. Voor mij een mijl op zeven, daarom des te leuker om […]