Schouwen-Duiveland: meteen het vakantiegevoel

Jaarlijks een weekendje weg met hen. Veelal niet verder dan een uurtje à anderhalf autorijden vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Dit jaar waren we samen voor de derde keer op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Bij het uit de auto stappen was meteen daar het vakantiegevoel.

De zon scheen volop toen we vrijdags arriveerden bij Hof van Renesse in Noordwelle. Onze kamer was niet groot, maar prima om er 2 nachten met z’n drietjes te slapen. Het weer was geweldig; de kans was groot dat we minimale tijd zouden doorbrengen in het pension.

Op de fiets van Noordwelle naar Westenschouwen; een tochtje van zo’n 8 kilometer. In de late namiddagzon geen straf! Om half 6 heerlijk in het zonnetje op het terras van Brasserie Zeelust: eerst een drankje, daarna lekker eten. En nadien? Uiteraard even over de duinen naar het strand. Wat was de steeds lager zakkende zon mooi!

Hardlopen doe ik ook op vakantie! Of… zelfs juist op vakantie! Heerlijk om de omgeving te ontdekken op hardloopschoenen. Om 7 uur de wekker, kopje koffie, in de ochtendgloren enkele foto’s nemen van het pension en om half 8 weg; van Noordwelle naar Renesse en terug. Een mooie route van 11,5 kilometer door de polder, bossen, over onverharde paden langs de duinen en een blik op de Noordzee. Zeer tevreden over het rondje hardlopen op Schouwen-Duiveland met een gemiddelde snelheid van 10,24 km per uur!

Na het ontbijt stappen we op de fiets; mannen voor een sportieve ronde, vrouwen een recreatieve ronde. Via de app Route.nl fietsten zij en ik van knooppunt naar knooppunt. Hier en daar ontbrak er een knooppuntbordje (of lag het aan ons?). In elk geval kwam de navigatie op de smartphone van pas! Anders hadden we waarschijnlijk nooit De Heerenkeet in Kerkwerve gevonden om samen met de mannen te lunchen.

Vol energie vervolgden zij en ik onze tocht over Schouwen-Duiveland. Heerlijk om met de zon hoog aan de hemel langs de kust te fietsen! Ik zie bordjes met plaatsnamen waar ik nog nooit van gehoord heb en we passeren de Plompetoren. Deze toren is open om te beklimmen; wij doen dat niet. Daarentegen stoppen we bij Pannekoekenmolen De Graanhalm in Burgh-Haamstede; prima ijskoffie! En via een kleine omweg fietsen we terug naar Hof van Renesse in Noordwelle. Waarom die omweg? Om heerlijke kersen te kopen bij Boomgaard De Zoete Kers! Op het terras bij het pension snoepen we van de kersen en zijn we dik tevreden met de 43 kilometer die op de fietsteller staat.

Tegen het avonduur stappen we allemaal weer op de fiets. De één klaagt al wat meer over zere billen van het fietszadel, dan de ander. Ik concludeer dat ik echt geen fietsbillen heb. Natuurlijk fietsen we gewoon door; we hebben gereserveerd bij Hotel/Café Bom in Burgh-Haamstede en hebben een tafeltje op het terras. We treffen het, althans als je van wielerrondes houdt.

Zondags ontbijten we op het gemakje en checken we uit. De mannen gaan wederom sportief fietsen; wij dames fietsen met de app Route.nl als begeleiding naar het westen van Schouwen-Duiveland. We fietsen over betonnen fietspaden, ruiken bos en zilte lucht en zijn ernorm verrast door de mooi bosrijke omgeving in het duingebied van Westschouwen. 25 kilometer later zijn we weer terug bij het pension en zetten we de fietsen op de drager van de auto.

Het jaarlijkse weekendje weg eindigt met een late lunch bij Brouwerij Emelisse in Kamperland. Onder het genot van een Emelisse Black Berry (Zeeuws zwarte bessenbier) bekijk ik de menukaart. Ik kies de maaltijdsalade van de zee en drink daarbij een goudblonde Emelisse Saison. Wat een heerlijke biertjes worden er gebrouwen bij deze brouwerij.

Met drie zoenen nemen we afscheid en we beloven elkaar volgend jaar weer ‘op weekend’ te gaan!

Afbeeldingen in eigen beheer en via Google.