Aan de Zeeuws-Vlaamse kust

Niet echt op vakantie, maar er wel fijn even tussenuit. Dat deden we afgelopen weekend. Niet ver weg, maar zeker niet minder leuk! In minder dan een uurtje autorijden waren we op de plaats van bestemming: Cadzand-Bad.

Fietsen namen we mee achterop de auto. Rond de klok van 1 uur checkten we in bij Hotel Noordzee. Een mooie kamer met uitzicht schuin op zee, dat is onze ‘duinkamer’. Snel onze spullen neerleggen en weg! Een kwartiertje te laat arriveerden we op plaats van afspraak. Met een groep van 13 gingen we op pad. De tocht was uitgezet. Een kilometer of 40 fietsen door West-Zeeuws-Vlaanderen stond op het programma.

Vanuit Cadzand-Bad fietsen we langs de kust, langs natuurgebied Het Zwin wat ligt op de grens tussen België en Nederland, naar Retranchement, Cadzand, Nieuwvliet-Bad en Nieuwvliet. Na een kilometer of 18 à 19 was daar dan eindelijk de eerste stop. Bij Restaurant De 5 Weeghen vonden we een mooi plekje op het terras! De drankjes waren een welkome verkoeling!

Slechts een paar kilometer later belandden we op het terras van De Drie Koningen midden in Groede. Wat was het daar gezellig met de livemuziek! De kinderen kozen voor een wafel met ijs; de volwassenen hielden het bij een drankje. Mijn oog viel op een blond biertje van de huisbrouwerij Marckensteijn; ‘ingehouden fruitig, met een licht hoppige afdronk’. Heerlijk!

Spijtig om te vertrekken van het terras, maar we hadden nog een aantal kilometers voor de boeg. Het was een mooie route, uitgezet via RouteYou.com. Kende deze site niet; ik ga me er zeker in verdiepen! Het meeste mooie deel van de route vond ik het stuk langs en door het ‘Zwarte Gat’.

Bij Restaurant De Deining parkeerden we de fiets opnieuw. We werden al verwacht! Op het terras in de avondzon kozen we van de kaart en binnen – in huiskamersfeer – aten we. Een garnalentrio had ik als voorgerecht. Als hoofdgerecht koos ik, zoals de meesten, mossels natuur. Het eten smaakte heerlijk!

Voldaan stapten we alle 13 weer op de fiets. Ondertussen was het donker geworden; het fietspad was niet erg verlicht. Zelfs ik, als volwassene, vond het een beetje spannend in het donker, zo langs de natuurgebieden en door de duinen…

Uiteindelijk arriveerden we na middernacht in het hotel. Met het geluid van een ruisende zee op de achtergrond, en moe van zo’n 40 kilometer fietsen, was het heerlijk slapen.

Voor het ontbijt trok ik mijn hardloopschoenen aan. De duinen over en zo dicht mogelijk langs de vloedlijn een stukje rennen. Wat viel het tegen: regen, wind tegen en zand! Na een paar kilometer was ik blij weer bij mijn beginpunt te zijn. Een extra kilometertje liep ik over het geasfalteerde pad en door het natuurgebied Kievitspolder. Het ontbijt bij Hotel Noordzee smaakte me daarna goed!

West-Zeeuws-Vlaanderen ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Beeldmateriaal via google en in eigen beheer.
© Margo Hermans, augustus 2015
, , , , , , , ,

Over Margo Hermans

Op aarde ~ 1972 | Directiesecretaresse ENGIE ~ 1994 | Eega ♥ Han ~ 1997 | Schilderen & tekenen ~ 1998-2015 | Mama ♥ Stijn ~ 2003 | Hardlopen ~ 2009 | Medeorganisator VESTROCK ~ 2010-2014 | Eigen blog aangedurfd ~ 2014 | Minerva Netwerk Directiesecretaresses, lid werkgroep ~ 2014 | Redactielid De Snisser Courant ~ 2014 | Medeorganisator d’Ossekoppenloop ~ 2014 | Eindredactie De Snisser Courant ~ mei 2015 | Eerste marathon ~ april 2017

Bekijk alle berichten van Margo Hermans

Abonneren

Abonneer op onze RSS feed en sociale profielen om updates te ontvangen.

11 reacties op “Aan de Zeeuws-Vlaamse kust”

1. MichielZiet Zegt:

Ah, wat klinkt dat heerlijk! Ik moet een beetje denken aan onze vakanties op de waddeneilanden.. .het hardlopen door de duinen, langs de zee… wind en regen en dan thuis een heerlijk ontbijt en een warme douche.
    We moeten toch maar eens dit deel ook eens bestuderen. 🙂

2. Morgaine Zegt:

Oh heerlijk, en wat ene prachtige route moet dat zijn in het echt! Prachtige foto’s ook, en dat slapen met de zee geluiden op de achtergrond, het meest fijne wat er is!

X

3. Patty Zegt:

We zijn er een keer met de honden geweest; prachtig wandelen daar 🙂 Grappig dat jij ook die palen op de foto heb gezet.

4. Johnny. Zegt:

Volgend jaar de Halve van Cadzand? 😀
    Fijne vakantie verder.
    Groetjes,
    Johnny.

5. @matroosbeek Zegt:

Dat is genieten, wanneer ik lees hoe intens jij hebt genoten en hoe enthousiast je bent over mijn buurt! Vele groeten uit Paaltjesland!

6. Hotel Noordzee & Spa Zegt:

Lieve Margo,

Allereerst bedankt voor de mooie woorden op je Blog!
    Wat fijn om te zien dat je zo positief over ons bent, en ook de moeite hebt genomen om hierover te schrijven. De volgende keer dat je hierheen komt, kun je mij dan een berichtje sturen: dennis@hotelnoordzee.com. Willen je graag bedanken met een lekkere appelbol en een kopje koffie!