Italië ontdekken

15 augustus 2018

Beleven, Blog, Wereldbol

margohermans margo hermans reizen Italië

Terwijl ik dit schrijf, rijden we terug naar huis van onze vakantie in Italië. Ik zit op de passagiersstoel in de auto en bedenk me, dat ik nu – met uren autorijden voor de boeg – voldoende tijd heb om te schrijven. Nooit eerder gingen wij als gezin met de auto voor een zomervakantie richting het Zuiden van Europa. Voor vertrek vond ik het dus best spannend. Hoe zouden we zo’n autoreis ervaren?

Wij houden ervan om een land te ontdekken; niet de hele tijd op dezelfde plek te blijven. Tijdens het uitstippelen van onze reis gebruikte ik vaak de site Sogno Italiano van John en Pieter als leidraad. Zij zijn twee Nederlandse expats die in Italië wonen. Bij hen las ik veel over plaatsen waar wij ook heen wilden gaan.

De eerste dag reden we vanuit Nederland naar het Franse Mulhouse. Daar kochten we toegangskaartjes voor Cité de l’Automobile en bezochten we het museum. Dit is het grootste automobielmuseum ter wereld. We zagen daar een overweldigend aantal auto’s. Op een gegeven moment waren we verzadigd en na het zien van de Bugatti Veyron liepen we het museum uit.

Peschiera del Garda, Lazise, Sirmione
Onze eerste verblijfplaats in Italië was Peschiera del Garda. Het grote, en vooral blauwe, Lago di Garda overdonderde me. Terwijl de jongens (we hadden een vriend van onze zoon mee) zich een dag vermaakten in Caneva Aquapark, ontdekten wij de plaatsjes Lazise en Sirmione. In Lazise was het ’s ochtends heerlijk rustig; we dronken cappuccino en genoten van het uitzicht op het meer. In Sirmione was het met 38 graden Celsius in de middag verschrikkelijk warm. En het was er ook nog eens enorm druk. We lunchten er bij Nando a Largo. Verscholen in een klein straatje, weg van de drukte, ontdekten we dit restaurantje waar heerlijke gerechten aan ons geserveerd werden.
De volgende dag huurden we 4 SUP-boards en peddelden 3 uur. Eerst in de grachten van het plaatjes daarna op het meer. We hadden grootste lol! We peddelden, ravotten, vielen in het water, zwommen en genoten. Het water was er heerlijk!

Mestre, Murano, Burano
Van Peschiera del Garda reden we naar Mestre. Daar overnachtten we twee keer. Van daaruit konden we eenvoudig met de trein naar Venetië reizen. De eerste dag kochten we een pas met een geldigheid van twee dagen voor de waterbus. De eerste dag vaarden we naar Murano. We keken even rond op het eiland dat bekend staat om het mooiste glaswerk ter wereld. Daarna aten we ‘kartonnen pizza’ als lunch en namen de waterbus naar Burano. Als eerste zagen we de scheve toren van de kerk en de felgekleurde gevels van de huizen. Geweldig om over de trottoirs te lopen langs de felle gevels: blauw, roze, geel, groen, oranje. Alle felle zomerse kleuren kwamen langs en zorgden voor een ontzettend vrolijk gevoel. Burano staat bekend om kantwerk en dit is te koop in vele winkeltjes. Het was leuk om er te struinen en daarna een drankje te drinken.

Venetië
We hadden een volle dag de tijd in Venetië. Op ‘Sogno Italia‘ had gelezen over de drijvende stad. Ik wist vooral dat het er druk zou zijn. We probeerden de eerste en ergste drukte een beetje te omzeilen en namen de waterbus. De wind zorgde voor aangename verkoeling. Na een half uurtje varen stapten we in de buurt van San Marco uit. We bekeken wat zo wat iedereen bekijkt en maakten ons uit de voeten: Weg uit de zon! We dwaalden door straatjes, liepen bruggetjes over, verdwaalden en vonden de weg weer terug. We dronken dure limonade op een eersterangs terras en aten druiven die over een straatje groeide. Wat een tegenstellingen: Heerlijk!

Maranello, Modena
De volgende dag bezochten we het Ferrari-museum in Maranello. Alleen maar snelle auto’s: oud, nog ouder, maar ook fonkelnieuw. Racemodellen, personenauto’s, autootjes op schaal en allerlei gewonnen bekers. Het verhaal van Ferrari werd uit de doeken gedaan en de ogen van de mannen glunderden; trouwens ook ik vond het indrukwekkend!
Na het zien van alle Ferrari’s hadden we wat tijd over. Manlief en ik reden met de auto naar het stadje Modena. Juist van de balsamicoazijn. We wandelden in het relaxte stadje, aten er heerlijk ijs en dronken café espresso.

Bologna
In Bologna beklommen we – met 37 graden Celsius – een toren met 498 treden en wandelden ruim 15 kilometer. Ondanks dat we vaak onder de overdekte gallerijen van de stad liepen, zweetten we in straaltjes! Ik las dat, wanneer je na 5 uur ’s middags, een drank je besteld, er hapjes bij krijgt. Dorstig als waren bestelden manlief en ik een grote fles bier en een net zo grote fles water. En ja wel, Panotto deed zoals beschreven. We genoten van de stukjes kaas, droge ham en stukjes brood.

Florence
Florence deed wat temperatuur betreft zeker niet onder. Van schaduw naar schaduw liepen we naar de bezienswaardigheden. Florence voelde als één groot openluchtmuseum. Een heel vol museum. Niet alleen wat cultuur betreft, maar ook bezoekers. Tjee, wat een hoeveelheid mensen. Al gauw zochten we de koelte op. We lunchten binnen in een restaurantje met airconditioning en gingen daarna verder kijken in dit UNESCO-Werelderfgoed. Natuurlijk bekeken we de kathedraal van Santa Maria del Fiore, het Piazza della Signoria wat eeuwenlang het middelpunt van het sociale leven van Florence was en het Piazza del Duomo wat ligt in het hart van Florence en omgeven is door prachtige gebouwen en kunstwerken. En zowel eind van de middag, als in het donker liepen we over Ponte Vecchio. Telkens was hij overvol.

Siena
De volgende dag reden we door naar Siena. Zo druk als Florence was, zo heerlijk rustig was het in Siena. Kwam het omdat het zondag was? We begonnen met het eten van een ijsje. Heerlijke ijsjes hebben ze toch in Italië. Ook deze stad staat op de lijst ‘World Heritage’ van UNESCO. We startten bij het Piazza del Campo; een plein in waaiervorm, wat één van de grootste middeleeuwse pleinen ter wereld is. We bekeken de middeleeuwse klokkentoren Torre del Mangia vanaf de buitenkant; we hadden geen zin om de ruim 400 treden te beklimmen. Toeristen in rijen stonden te wachten om gebouwen binnen te gaan. Toch niet zo rustig… Wij besloten alles vanaf de buitenkant te bekijken en vooral rustig te doen.

Radda in Chianti
Van Siena reden we naar Radda in Chianti. Allemaal waren we het erover eens: Wat een mooie streek! Het plaatsje Radda heeft nog steeds het oorspronkelijke middeleeuwse karakter; hoge muren omsluiten het historisch centrum. Via nauwe straatjes ontdekte ik het stadje. We verbleven er in een hotelletje en net buiten de vestingsmuur – met geweldig uitzicht – aten we heerlijk bij Le Forchette del Chianti.

Cecina
Das Glück ist eine gute Pasta“, dat zijn woorden van Luigi Brunetti. In zijn agrihotel Elisabetta in Cecina logeerden wij 3 nachten. Even geen cultuur, maar 3 dagen ontspanning op een terrein omgeven door wijngaarden en olijfbomen. Aan de rand van het zwembad lazen we onder een parasol, ravotten we in het zwembad of zwommen we even sportief een heleboel baantjes zwemmen. Iedere avond stond er een buffet klaar met heerlijke Italiaanse antipasti (voorgerechten). Ze serveerden telkens primi (een pastagerecht) en secondi met contorni (hoofdgerecht met bijgerecht) uit. En daarna konden we kiezen uit allerlei dolci (Italiaanse desserts). De verse geplukte vijgen met Italiaanse kaasjes smaakten mij heerlijk! Wat een verwennerij!

Pisa, Lucca
Natuurlijk reden we even naar Pisa en keken hoe scheef de toren stond. Nee, wij hebben niet zo’n foto gemaakt dat het lijkt alsof we de toren omduwden of tegenhielden. Wat een drukte daar op het plein! We stapten gauw weer in de auto en reden verder naar Lucca.
Lucca is omsloten met dikke stadsmuren. We volgden het advies van Sogno Italiano en startte aan een wandeling over die stadsmuren. Ergens liepen we van de muur af en de stad in. We slenterden door straatjes en keken waar Italianen binnen lunchten. We liepen binnen bij Tri Merli en aten er heerlijk.

Marina di Massa, Cinque Terre
Marina di Massa, aan de kust, was de laatste plek waar we overnachtten. Wat een drukte op het strand. De ene parasol stond naast de andere en overal ligstoelen. Wij besloten dat we daar niet tussen gingen liggen. We reden met de auto naar La Spezia en namen de trein richting Cinque Terre. Ook deze verzameling van 5 dorpen staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Van de 5 dorpen bezochten we er 2. We reden eerst met de trein door tot het laatste dorp Monterosso al Mare. We stapten uit en deden een kleine wandeling. We waren niet de enigen die verzonnen hadden daarheen te gaan.
Daarna namen we de trein en reden we 2 dorpen terug naar Corniglia. We beklommen heel veel trappen en kwamen uit in het centrum van het dorp. We genoten van het uitzicht en liepen dezelfde weg terug.

We reisden 2 weken door Italië. Van uit tot thuis legden we zo’n 3.700 kilometer af. We genoten erg van het land met haar rijke cultuur, heerlijke eten en mooie natuur. Daar willen we ooit meer van ontdekken. 🇮🇹 ❤️

Beeldmateriaal in eigen beheer.
Dank voor het regelen van onze reis, reisadviseur Joke Baart!